Hofteplager

Hva er bekken- / hofteplager?

Det er flere tilstander som kan forårsake hofteplager. Mange som søker behandling for plager i hofte mener egentlig korsrygg eller bekken regionen. Det kan være utfordrende å finne kilden til smerter i rygg, setet, hofte, lyske eller utstrålende smerte i lår og legg. Vanlige symptomer fra selve hofteregionen er smerter, klikking og stivhet. Smerter fra selve hofteleddet kjennes ofte i lysken og på forsiden/innsiden av låret. Dysfunksjon i hofteleddet kan også gi smerter både i kneet og i ryggen. Manglende stabilitet rundt hoften kan lede til belastningssmerter i kneet.

Hofte-/bekkenplager betyr ofte problemer med gange og daglige aktiviteter. Halting kan komme av smerte, men kan også skyldes andre årsaker som beinlengdeforskjell, nedsatt leddbevegelse, svakhet og ubalanse i muskulaturen rundt hofteleddet. Det er viktig med grundig undersøkelse for å finne årsak til plagene. Våre terapeuter har imidlertid lang erfaring og er godt trent til å diagnostisere og behandle denne type tilstander.

Kvinne med smerter i hofte

Hofteleddslitasje (Coxartrose)

Smerter og stivhet i lyske eller seteregionen, samt utstrålende smerter til utsiden av lår og rundt kne, kan være tegn på slitasjegikt i hofteledd. Disse symptomene vil komme smygende over lengre tid. Coxartrose betyr brusktap i selve hofteleddet. Dette kan man se ved å gjøre en radiologisk undersøkelse (røntgen, CT eller MR). Hofteleddslitasje er en progressiv degenerativ sykdom som ikke forsvinner, det betyr derimot ikke at man må gi opp alt håp. Det er mye man kan gjøre gjennom rehabiliterende og vedlikeholdende treningsøvelser for å bremse utviklingen. Behandling av omkringliggende muskulatur kan også hjelpe å vedlikeholde bevegelighet og begrense smerte. Ved langtkommet artrose vil vi henvise til ortopedisk undersøkelse med tanke på eventuell utskifting av hofteleddet.

Lyskesmerter

Det kan være flere ulike årsaker til lyskesmerter. Ofte er det idrettsutøvere som får en strekk eller annen overbelastningskade av muskel eller senevev. Adduktormuskulaturen eller hofteleddsbøyeren er vanlige årsaker til smerte i lyske. Som nevnt tidligere kan hofteleddsartrose gi lyskesmerter. Andre årsaker er lyskebrokk eller falsk brokk (Gilmores groin), inklemming i hoften, nyrestein, plager fra testikkler, eggstokk/eggleder eller urinblære. Plager i nedre del av korsrygg, eller fra en irritasjon i bekkenleddet kan også gi lyskemsmerter.

Røntgenbilde av Korsrygg, bekken og hofter

Bruskskader i hofteledd

Bruskskade eller forandringer i brusken i hofteleddet kan medføre at bruskbiter kommer i klem i forbindelse med bevegelse av hofteleddet. Denne tilstanden er en vanlig årsak til hofteplager.  Dette er vanligst hos yngre aktive personer. Smerten utvikler seg gradvis og forverres ved sitting og når personen reiser seg fra sittende. Smerten presenterer vanligvis i lysken, men kan noen ganger stråle ut på utsiden eller fremme på låret.

Avaskulær nekrose hofteledd

Avaskulær nekrose eller osteonekrose er en annen årsak til hofteplager. Det er en tilstand der tap av blodtilførsel til deler av beinet fører til dødt beinvev. Osteonekrose kan føre til små brudd i beinet og mulig til totalt kollaps. Risikofaktorer er er langvarig kortisonbruk eller alkoholmisbruk. Symptomer er ofte en dump smerte i lysken, låret og noen ganger også i seteregionen. Begrenset bevegelighet og smerte i hofteleddet er også vanlig.

Piriformissyndrom

Tilstanden skyldes en spenning i piriformis muskulaturen. Piriformis muskelen ligger dypt i seteregionen. Den spente muskulaturen kan irritere isjiasnerven der den passerer ut gjennom bekkenet. Lidelsen oppstår oftest hos veltrente personer med kort, kraftig og dårlig uttøyd muskulatur, men forekommer også hos ikke-idrettsutøvere. Piriformissyndromet er karakterisert ved smerter rundt sitteknuten. Smerten kommer som oftest i sittende stilling med lett flekterte hofter (eks. bilkjøring). Kiropraktisk mykdelsbehandling har svært god effekt for denne tilstanden.

Atletisk person med hofteplager

Dysfunksjon i SI-leddene

SI-leddene er leddene mellom hoftekammene og korsbeinet Nedsatt funksjon i disse leddene kan være opphav til smerter og ubehag nederst i ryggen og bak i bekkenet. Nedsatt funksjon kan oppstå som følge av et fall, dunk eller overbelastning. Kan også være følgetilstand etter bekkenløsning i svangerskap. Behandling med mobilisering og/eller leddmanipulasjon, samt mykdelsbehandling har god effekt.

Slimposebetennelse(Bursit)

Det er ulike slimposer rundt hofte- og bekkenregionen disse kan forårsake smertetilstander og hofteplager.

Trochanter bursitt

På utsiden av låret på høyde med hofteleddet finnes en rekke slimposer (bursa). Disse er der som en beskyttelse mot at strukturene skal slite på hverandre. Betennelse i disse slimposene er forholdsvis vanlig hos eldre personer. Det er også vanligere blant kvinner. Betennelsen oppstår spontant og gradvis, og den kan gi kroniske smerter og ømhet over den ytre delen av hoften.

Iliotibialbånd syndrom

Iliotibialbånd syndrom er en smertetilstand på utsiden av hoften og låret. Vanligere hos yngre aktive personer. Dette båndet er en sterk bindevevshinne på utsiden av låret. Ved en slik tilstand foreligger gjerne en betennelse i slimposen som befinner seg mellom båndet og trochanterbenutskuddet. Tilstanden gir smerter i utside hofte og lår, samt gjerne knepping ved aktivitet.

Iliopsoas bursitt

Dette er en mindre vanlig tilstand. Betennelse av slimposen (bursa) som befinner seg nær hoftebøyeren (iliopsoas-muskelen) skyldes overbelastning, akutt traume eller leddgikt. Smerter, klikking og knepping» i hofteleddet er vanlige symptom

Gluteal bursitt

Irritasjon i en slimpose som befinner seg mellom setemusklene (glutealmusklene). Rammer oftest middelaldrende. Det er en smertefull tilstand som kommer og går i forhold til aktiviteter. Forverres ved gange.

Undersøkelse og behandling av hofteplager

Vi på Hope kiropraktorklinikk har fokus på grundig undersøkelse og sykehistorikk for å finne årsakssammenhenger. Det er viktig for å lage et behandlingsopplegg og plan for øvelser og videre forebygging slik at plagene ikke kommer tilbake. Vi anvender oss av ulike behandlingsmetoder som mobilisering, triggerpunktsbehandling, trykkbølge, skanlab bodywave, akupunktur samt manipulasjon. I tillegg gir vi spesifikke øvelser, holdningskorreksjon, samt råd om fysisk aktivitet og kosthold.

Kvinne med smerter i hofte
Røntgenbilde av Korsrygg, bekken og hofter