Triggerpunktterapi

Hva er iskemisk triggerpunktterapi?

Iskemisk triggerpunktterapi (ITT) er en behandlingsmetode som brukes for å lindre smerte og ubehag forbundet med myofasciale triggerpunkter.  ITT er også med på å øke blodsirkulasjon, samt gi økt bevegelighet i muskler og ledd. Myofasciale triggerpunkter er lokaliserte områder med ømhet og smerte som kan skyldes stramme bånd av muskelfibre. Når et triggerpunkt aktiveres, kan det forårsake smerte, stivhet og begrenset bevegelsesomfang i den berørte muskelen. ITT innebærer å påføre trykk på det berørte området i en lengre periode for å skape en iskemisk effekt. Dette reduserer blodstrømmen til området midlertidig for deretter å frigjøre spenninger i muskelfibrene. I sin tur vil dette øke blodstrømmen til området, og kan hjelpe til med å lindre smerte og betennelse.

Iskemisk triggerpunktterapi kan utføres av trent helsepersonell, for eksempel en fysioterapeut eller kiropraktor. Behandlingen kan også utføres selv, i samråd med terapeut, ved hjelp av en skumrulle, tennisball eller annet verktøy. Det er viktig å konsultere helsepersonell før du starter noen ny terapi. Dette for å sikre at den er passende for dine individuelle behov og medisinske historie.

Triggerpunktsbehandling

Historien om Iskemisk triggerpunktterapi

Historien om iskemisk triggerpunktterapi kan spores tilbake til midten av det 20. århundre. Dr. Janet G. Travell, en amerikansk lege og medisinsk forsker, krediteres med å være en pioner innen konseptet med myofasciale triggerpunkter. Videre utviklet hun de første effektive behandlingsmetodene for aktive triggerpunkt. På 1940-tallet begynte Dr. Travell å studere smertemønstre og referert smerte assosiert med muskel- og skjelettilstander. Hun observerte at visse lokale områder av muskelvev var spesielt ømme og smertefulle. Påføring av trykk på disse områdene, så hun, kunne lindre smerte og forbedre muskelfunksjonen.

Dr. Travel utviklet deretter et system for å identifisere og behandle myofasciale triggerpunkter, som hun kalte triggerpunkt injeksjoner. Dette involverte å injisere en lokalbedøvelse i triggerpunktet for å gi smertelindring og bryte opp spenningen i muskelfibrene. Senere forbedret Dr. Travell og hennes kollega, Dr. David G. Simons, teknikken for å inkludere iskemisk kompresjon. Dette er en manuell teknikk som innebærer påføring av vedvarende trykk på triggerpunktet for å frigjøre spenninger og øke blodgjennomstrømningen.

I dag brukes iskemisk trykk av triggerpunkter mye av helsepersonell, inkludert fysioterapeuter, kiropraktorer og massasjeterapeuter, som en trygg og effektiv behandling for myofascial smerte og dysfunksjon.

Hvordan fungerer behandling med Iskemisk triggerpunktterapi?

Under behandling med iskemisk trykk, vil helsepersonell, som fysioterapeut eller kiropraktor, lokalisere triggerpunktet ved å palpere det berørte området. Videre vil behandler bruke et vedvarende press på triggerpunktet ved hjelp av fingrene, tommelen, albuer eller spesialiserte verktøy. Dette trykket holdes i en periode på 30-90 sekunder og kan gjentas flere ganger etter behov.

Trykket som påføres under terapien skaper en iskemisk effekt. Dette reduserer blodstrømmen til området midlertidig, og dermed øke oksygenmangel og opphopning av avfallsstoffer i muskelen. Dette utløser i sin tur en refleksrespons i kroppen som bidrar til å avspenne muskelen og redusere smerte. Målet med behandlingen er å frigjøre spenninger i muskelfibrene, øke blodstrømmen til det berørte området, lindre smerte, redusere muskelstivhet og forbedre muskelfunksjonen.

Iskemisk triggerpunktterapi kan være ledsaget av andre teknikker, for eksempel strekking, massasje, laser eller varmeterapi som Skanlab bodywave. Disse teknikkene benyttes for å ytterligere hjelpe med å frigjøre spenninger i den berørte muskelen og optimalisere resultatet.

Kvinne med nakkesmerter

Hva behandles med ITT?

Triggerpunkt kan være forårsaket av en rekke faktorer, inkludert traumer, overbelastning, dårlig holdning eller emosjonell stress. Disse muskelspenningene kan forårsake ulike smertesyndrom.  Mange mennesker søker ITT for å behandle akutte eller kroniske smerter i ulike deler av kroppen. Iskemisk triggerpunktterapi fokuserer på å behandle muskelknuter som kan forårsake smerte og ubehag. ITT kan brukes til å behandle en rekke tilstander som involverer muskel- og skjelettsystemet, inkludert:

• Muskelsmerter og kramper: ITT kan hjelpe å redusere muskelsmerter og kramper ved å løse opp muskelknuter som kan forårsake symptomene.
  • Hodepine: noen typer hodepine kan skyldes muskelspenninger i nakken og skuldrene, som kan behandles med ITT.
  • Fibromyalgi: ITT kan brukes til å redusere smerte og stivhet forbundet med fibromyalgi.
  • Ryggsmerter: ITT kan hjelpe til med å redusere smerte og stivhet i ryggmuskulaturen.
  • Tennis- eller golfalbue: ITT kan bidra til å redusere smerte og stivhet i underarmsmuskulaturen.
  • Nakke– og skuldersmerter: ITT kan brukes til å lindre smerte og stivhet i nakke og skuldre.

Litt om forskning på behandling av triggerpunkter med iskemisk trykk

Forskning på triggerpunkt terapi har pågått i mange år og har fokusert på å evaluere effektiviteten ved behandling av ulike tilstander. Inkludert muskel- og skjelettsmerter, hodepine, fibromyalgi og andre kronisk smertesyndrom.

En systematisk gjennomgang publisert i 2020 i Journal of Back and Musculoskeletal Rehabilitation evaluerte effektiviteten av triggerpunktterapi i behandling av myofascialt smertesyndrom. Gjennomgangen inkluderte 19 randomiserte kontrollerte studier og konkluderte med at triggerpunkt terapi var effektiv i å redusere smerte og forbedre funksjonen hos pasienter med myofascialt smertesyndrom. En annen systematisk gjennomgang publisert i Journal of Bodywork and Movement Therapies i 2017 viste at iskemisk kompresjon var effektivt for å redusere smerte og forbedre muskelfunksjonen hos pasienter med myofasciale triggerpunkt i nakke- og skulderområde. En studie publisert i Journal of Orthopaedic and Sports Physical Therapy i 2014 fant at manuell triggerpunktterapi, inkludert iskemisk kompresjon, var effektivt for å redusere smerte og forbedre funksjonen hos pasienter med kroniske korsryggsmerter.

En systematisk gjennomgang publisert i 2019 også i Journal of Bodywork and Movement Therapies evaluerte effektiviteten av triggerpunktterapi i behandling av spenningshodepine. Gjennomgangen inkluderte 9 randomiserte kontrollerte studier og konkluderte med at triggerpunktterapi var effektiv i å redusere hyppigheten og intensiteten av spenningshodepine.

En studie publisert i 2015 i Journal of Alternative and Complementary Medicine evaluerte effektivitet av triggerpunktterapi i behandling av fibromyalgi. Studien inkluderte 63 deltakere og konkluderte med at triggerpunktterapi var effektivt i å redusere smerte og forbedre livskvaliteten hos pasienter med fibromyalgi.

Generelt antyder tilgjengelig forskning at triggerpunktterapi kan være en effektiv behandling for ulike muskel- og skjelettplager, inkludert myofascial smertesyndrom, spenningshodepine og fibromyalgi. Imidlertid trengs det mer forskning for å fullt ut forstå virkningsmekanismene til triggerpunktterapi og for å bestemme dens effektivitet i behandling av andre tilstander.

Behandling av triggerpunkt

Hva kan man forvente av effekt og reaksjon etter behandling med ITT?

Iskemisk triggerpunktterapi er en effektiv behandling for myofascial smerte og dysfunksjon. Det er en økende mengde forskning som støtter bruk av denne terapien. Flere studier har vist at ITT er effektiv i å redusere smerte og forbedre muskelfunksjonen hos pasienter med myofasciale triggerpunkter. Effekten av ITT-behandling kan variere fra person til person, men mange opplever smertereduksjon og økt bevegelighet i muskelen etter behandlingen. Dette skyldes at trykket på triggerpunktet kan løse opp spenninger og muskelknuter som kan føre til smerte og begrenset bevegelse.

I tillegg til å redusere smerte og øke bevegeligheten, kan ITT-behandling også ha andre positive effekter på kroppen. Dette inkluderer en reduksjon i muskelspenninger, økt blodsirkulasjon og en økning i produksjonen av endorfiner, kroppens naturlige smertestillende stoffer.

For å maksimere effekten av ITT-behandling, anbefales det å kombinere behandlingen med andre terapimetoder. Strekking og ulike øvelser for å øke bevegeligheten og styrke musklene, kan være nyttig i behandling av triggerpunkter. Det er også viktig å opprettholde en god holdning og ergonomi i hverdagen for å unngå belastningsskader og muskelspenninger. Man må også påregne flere behandlinger for å oppnå god effekt av behandling.

Kiropraktor behandler skulderplage

Hva kan man forvente av reaksjon etter behandling med ITT?

Iskemisk trykk er en trygg og effektiv behandling for myofascial smerte og dysfunksjon. Imidlertid er det viktig at behandling blir utført av helsepersonell for å sikre trygg og effektiv behandling. Helsepersonell vil også diagnostisere og håndtere eventuelle underliggende medisinske tilstander som kan bidra til utviklingen av triggerpunkter. Mens iskemisk trykk av triggerpunkt generelt anses som trygt, kan det være upassende for noen pasienter. Pasienter med visse medisinske tilstander, som blødningsforstyrrelser eller infeksjoner, kan være nødt til å unngå denne typen terapi. Det er viktig å konsultere helsepersonell før man starter ny terapi for å sikre at det er egnet for dine individuelle behov og medisinske historie.

Selv om ITT-behandling vanligvis er trygg og effektiv, er det viktig å merke seg at ITT kan være smertefullt og ubehagelig. Man kan forvente noen bivirkninger og reaksjoner som kan oppstå i kjølvannet av behandlingen. Dette kan inkludere midlertidig ømhet i det behandlede området, muskelsvakhet og tretthet. Noen mennesker kan også oppleve en midlertidig forverring av smerten etter behandlingen, kjent som en «rebound-effekt». Dette kan skje når musklene strammer seg som en reaksjon på trykket, effekten avtar vanligvis etter noen timer eller dager.

Det er viktig å merke seg at triggerpunktterapi ikke er egnet for alle. ITT kan også være kontraindisert for personer med visse medisinske tilstander. Som med alle behandlingsmetoder, er det viktig å konsultere lege eller kvalifisert helsepersonell, som har erfaring med teknikken, før du starter behandling med ITT. Dette vil bidra til å sikre at behandlingen er trygg og effektiv for din spesifikke tilstand.

Mann med korsryggsmerter
Behandling av triggerpunkt