Terapeutisk ultralyd

Hva er Terapeutisk Ultralyd?

Terapeutisk ultralyd er en behandlingsform som ofte brukes i fysioterapi. Den bruker lydbølger for å skape dyp oppvarming av bløtvev i kroppen. Disse vevene inkluderer muskler, sener, ledd og leddbånd. Ultralyd i fysioterapi må ikke forveksles med diagnostisk ultralyd, som er en type ultralyd man bruker for å undersøke innsiden av kroppen, for eksempel å sjekke hjertet, et foster under graviditet eller skader i og rundt ledd.

Hvordan foregår en Ultralyd behandling?

Ultralyd utføres med en maskin som har en ultralydsgiver (lydhode). En liten mengde gel påføres den bestemte kroppsdelen, videre beveger fysioterapeuten sakte lydhodet i en liten sirkulær bevegelse over behandlingstedet. Terapeuten kan endre forskjellige innstillinger for ultralydenheten, for å kontrollere dybden av penetrering av ultralydbølgene, eller endre intensiteten til ultralyden. Ulike innstillinger brukes i forskjellige stadier av behandlingen.

Under en ultralydbehandling, vil pasienten sannsynligvis ikke føle at det skjer noe, bortsett fra kanskje en svak oppvarmingsfølelse eller prikking rundt området som behandles. Hvis ultralydlydhodet blir liggende på huden og ikke beveges i sirkulær retning, kan du oppleve smerter. Hvis dette skjer, må du fortelle fysioterapeuten med en gang.

Hvordan fungerer Terapeutisk Ultralyd?

Inni ultralydenheten er en liten krystall. Når en elektrisk ladning påføres denne krystallen, vibrerer den raskt og skaper piezoelektriske bølger. Disse bølgene blir avgitt fra ultralydlydhodet som ultralydbølger. Ultralydbølgen kommer deretter inn i det skadde vevet ditt. Dette øker blodstrømmen og kavitasjonen, noe som fører til de teoretiserte fordelene med behandlingen.

Ultralyd brukes ofte for å gi dyp oppvarming til myke vevsstrukturer i kroppen. Dype varme sener, muskler eller leddbånd øker sirkulasjonen i vevene, noe som hjelper helingsprosessen. Å øke vevstemperaturen med ultralyd brukes også for å redusere smerter.

Ultralyd introduserer også energi i kroppen. Denne energien får mikroskopiske gassbobler rundt vevet til å utvide seg og trekke seg sammen raskt, en prosess som kalles kavitasjon.Teorien er at utvidelsen og sammentrekningen av disse boblene bidrar til å øke hastigheten på celleprosesser og forbedrer helbredelsen av skadet vev.

Terapeutisk ultralyd

Hva behandles med Ultralyd?

Dyp oppvarming kan brukes til å øke elastisiteten i muskler og sener som kan være stramme. Hvis du har smerter i skulderen og har fått diagnosen frossen skulder, kan fysioterapeuten din bruke ultralyd for å forbedre utvidbarheten av vevene rundt skulderen før du utfører en rekke bevegelsesøvelser. Dette kan bidra til å forbedre skulderens evne til å strekke seg.

Eksempler på tilstander som typisk blir behandlet med ultralyd er:

• Frossen skulder
  • Forstuing og leddbåndskader
  • bryte opp arrvev og sammenvoksninger
  • redusere betennelse, hevelse og kalsium ansamling
  • Muskelspasmer (mye dypere enn det som kan oppnås med en varmepakning – opptil 5 cm)
  • Øke bløtvevets elastisitet før stretching og mosjon
  • Tilrettelegge for heling på cellenivå
  • Øker stoffskifte og bedrer blodgjennomstrømningen
  • Reduserer nerverotsirritasjon
  • ved lav intensitet kan den øke beinreperasjonen
  • Myalgi
  • Senebetennelser (Tendinitt)
  • Kronisk senetilstand (Tendinose)
  • Smertebehandling
  • Slitasjegikt (Artrose)
  • Leddgikt (Artritt)
  • Idrettsskader
  • Vevsskader
  • Arvev
  • Musearm
  • Skulderplager
  • Hoftebesvær
  • Slimposebetennelser (Bursitt)
  • Benhinnebetennelse

Generelt sett kan enhver bløtvevsskade i kroppen være en kandidat for ultralydbehandling. Fysioterapeuten din kan bruke ultralyd for smerter i korsryggen, smerter i nakken, rifter i kne menisk eller ankelforstuing.

Forskning viser at pasienter med kroniske smerter kan ha fordel av ultralydbehandlinger. Det antas at ultralydbølgene bidrar til å forbedre vevets elastisitet og sirkulasjon, noe som fører til økt mobilitet og til slutt redusert smerte. Ultralyd fungerer kanskje ikke for alle, men det er verdt å prøve hvis du har kroniske smerter.

Smerter i albue

Hvilke bivirkninger kan oppstå etter behandling med Terapeutisk Ultralyd?

Terapeutisk ultralyd er en skånsom behandlingsform. Bivirkningene er svært få og sjelden. Bivirkninger som brennende smerte, pustevansker, svimmelhet, kvalme og desorientering er svært sjelden og vanligvis er det ingen spesielle bivirkninger.

Smerter i albue